Žebříčky Přehledy

Dlouhodobý investiční produkt: Proč nechtějí mladí dlouhodobě investovat?


29.5.2025  |  Veronika Křivská, zpráva ČPP Servis | foto: Pexels

Povědomí o dlouhodobém investičním produktu, který má motivovat k zajištění na důchod, zůstává podle průzkumu v České republice zatím nízké. Výsledky zároveň upozorňují na malou důvěru ve fondy mezi méně vzdělanými skupinami a staršími věkovými kategoriemi. V článku vám přinášíme nejen výsledky průzkumu, ale i informace o Dlouhodobém investičním produktu.


Podle průzkumu agentury Ipsos pro ČPP Servis o Dlouhodobém investičním produktu (DIP) nikdy neslyšelo 34,4 % respondentů, dalších 40,7 % pojem sice zaznamenalo, ale nerozumí jeho principu.

Z průzkumu rovněž vyplývá, že do fáze skutečné investice se dostává jen zlomek populace. Pouze 16,6 % dotázaných tvrdí, že rozumí základům tohoto produktu, ale nevyužívá ho, a jen 8,2 % do něj aktivně investuje.

Infografika: Povědomí o Dlouhodobém investičním produktu
Autor: ČPP Servis
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

„Po více než roce fungování DIP více jak 3/4 respondentů neví, jak DIP funguje a více jak 1/3 dokonce ani neví, že nějaký takový produkt existuje. Tady se dle mého názoru jasně promítá neochota státu otevřeně komunikovat nepopulární témata související s rolí státu při zajištění životní úrovně svých občanů ve stáří. A taktéž neochota některých občanů se o tato témata zajímat,“ říká Petr Pokorný, ředitel divize Poradenství ve společnosti ČPP Servis.

Největší generační rozdíl se ukazuje u mladých lidí (18 – 26 let) – celá čtvrtina z nich tvrdí, že principu DIP rozumí, což je nejvyšší hodnota mezi všemi věkovými kategoriemi. Paradoxně však právě v této skupině najdeme nejnižší podíl těch, kteří do DIP skutečně investují, a to jen 5,6 %. Přitom pro nejmladší kategorii je vstup do produktu z finančního hlediska nejvýhodnější.

Proč nemají mladí lidé o investování na důchod zájem?



„Znepokojující výsledky ukazují, že i přes rostoucí informovanost mladších ročníků zůstává jednou z hlavních překážek nízká motivace k dlouhodobému investování. Mnozí upřednostňují okamžité výdaje před budoucím zajištěním, přestože začít ve 25 letech znamená díky delšímu horizontu a složenému úročení výrazně výhodnější podmínky než při vstupu o dvacet let později,“ doplňuje Petr Pokorný.

Nemovitostní fondy jako jistota, akcie lákají mladé  



Z hlediska preferencí investičních fondů pro zajištění na důchod jednoznačně dominují nemovitostní fondy (celkově 41,7 %), zejména u starší generace.

Mladší investoři (18 – 26 let) naopak výrazně častěji preferují akciové fondy (54,2 %). Důvěra v investiční fondy obecně výrazně klesá s věkem i nižší úrovní vzdělání.

Dále více než čtvrtina lidí ve věku 45 – 65 let (27 %) nevěří žádnému typu fondu, podobně jako téměř třetina respondentů se základním vzděláním (31 %) a skeptičtější jsou v tomto ohledu i ženy (25,7 %).

Infografika: Investování do investičních fondů
Autor: ČPP Servis
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

„Preference typů fondů se silně liší podle věku a míry finanční gramotnosti. Starší generace logicky tíhne k nemovitostem, které vnímají jako stabilní a hmatatelné zajištění. Naopak mladí lidé se nebojí dynamičtějších akciových nebo alternativních fondů, což může souviset s delším investičním horizontem a vyšší ochotou podstoupit riziko. Střední generace se pak častěji snaží o kompromis – hledají vyvážená portfolia, která kombinují stabilitu i potenciál růstu, například smíšené fondy,“ komentuje Petr Pokorný.

Co Čechy motivuje investovat do DIPu?



Hlavní motivací pro založení DIPu je pro většinu respondentů snaha o zajištění finanční stability v důchodu a vyšší výnos oproti běžnému spoření. Daňové úlevy či příspěvek od zaměstnavatele jsou podnětem zhruba pro třetinu populace.

Infografika: Využití Dlouhodobého investičního produktu
Autor: ČPP Servis
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Průzkum realizovala agentura Ipsos Instant Research pro ČPP Servis v dubnu 2025 na vzorku 523 respondentů z řad české populace.


Co je Dlouhodobý investiční produkt a jaké má parametry?



Dlouhodobý investiční produkt je finanční nástroj zavedený v roce 2024, který umožňuje jednotlivcům spořit a investovat na důchod s daňovým zvýhodněním. DIP rozšiřuje možnosti dlouhodobého investování o větší flexibilitu při volbě aktiv a investiční strategie.

Kdo může DIP využít?



DIP je určen všem fyzickým osobám, které chtějí spořit na důchod s využitím daňových úlev. Produkt je vhodný zejména pro osoby, které preferují aktivní správu svých investic a hledají alternativu k doplňkovému penzijnímu spoření.

Jaké jsou hlavní výhody DIP?


  • Daňové zvýhodnění – vklady na DIP lze odečíst od daňového základu až do výše 48 000 Kč ročně, což přináší maximální daňovou úsporu 7 200 Kč.
  • Příspěvky zaměstnavatele – zaměstnavatel může přispívat až 50 000 Kč ročně, přičemž tyto příspěvky jsou osvobozeny od daně a pojistného.
  • Široké investiční možnosti – investor si může vybrat z podílových fondů, ETF, akcií, dluhopisů, vkladových účtů a dalších investičních nástrojů.
  • Flexibilita – investor může měnit složení svého portfolia a volit strategii podle svého rizikového profilu a investičních cílů.

Jaké jsou podmínky pro získání daňových výhod?


  • Prostředky musí být investovány minimálně 10 let.
  • Výběr prostředků je možný nejdříve v roce dosažení 60 let věku.

Co se stane při předčasném výběru?



Pokud investor vybere prostředky před splněním podmínek, ztrácí nárok na daňové úlevy a musí zpětně doplatit odpovídající daň. Mohou být účtovány poplatky za předčasný výběr, jejich výše závisí na konkrétním poskytovateli.

Více informací naleznete na Finparádě v sekci Poradna

Jak vidí DIP odborníci?



Vedle žebříčku Doplňkového penzijního spoření (DPS), který odborníci ze společnosti Scott & Rose, která je provozovatelem finančního portálu Finparáda.cz, dlouhodobě sledují a vyhodnocují, zařadili ještě zcela unikátní žebříček Dlouhodobého investičního produktu (DIP).

„Hodnocení Dlouhodobého investičního produktu probíhá ve spolupráci s projektem finanční gramotnosti Eligot. V rámci tohoto projektu jsou pravidelně monitorovány nabídky více jak třicítky DIPů, které mají licenci od ČNB. Analyzujeme ceníky poplatků, obchodní podmínky, rozsah možnosti investování, klientskou přívětivost a transparentnost produktu a pomocí unikátního matematického modelu je počítán ukazatel efektivity jednotlivých produktů pod označením Sporoindex,“ říká Michal Mošnička, ředitel společnosti Scott & Rose, která je provozovatelem finančního portálu Finparáda.cz.

Aktuální žebříček DIP na Finparádě



V této tabulce naleznete aktuální žebříček pěti DIPů umístěných na předních místech žebříčku, které jsou hodnoceny na základě cenové výhodnosti, digitalizace produktu, rozsahem nabídky produktů, transparentnosti nabídky a jednoduchosti produktu pro klienty. Metodika je uvedena zde.

Pořadí Společnost Hodnocení
1. Patria Finance Obrázek: Čtyři hvězdičky
2. Raiffeisenbank   Obrázek: Čtyři hvězdičky
3. WOOD Retail Investments (Portu)   Obrázek: Čtyři hvězdičky
4. Fio banka   Obrázek: Čtyři hvězdičky
5. Fondee   Obrázek: Tři hvězdičky
Zdroj: Finparáda.cz

Podrobnější informace o pětici výše zmíněných společnostech, které nabízejí výhodné produkty naleznete ve článku ZDE.

A co dodat závěrem? Důchodové zabezpečení zůstává individuální volbou



Doplňkové penzijní spoření i Dlouhodobý investiční produkt představují možnosti, jak si včas a postupně budovat finanční rezervu na stáří. Každý z produktů má své specifické výhody a oslovuje jiný typ zájemce – zatímco DPS nabízí jednodušší strukturu a státní podporu, DIP přináší širší investiční možnosti a větší flexibilitu.

Výsledky průzkumu však ukazují, že klíčovým faktorem zůstává především dostatečná informovanost a schopnost orientovat se ve finančních produktech. Bez ohledu na zvolenou formu spoření je zřejmé, že včasné rozhodnutí a dlouhodobé plánování hrají zásadní roli při zajištění důstojného důchodu.

Žebříček penzijních fondů a DIP Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka penze Obrázek: Pokračuj
Sjednání penzijního spoření Obrázek: Pokračuj







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.