Žebříčky Přehledy

Nebezpečný trend: Online podvodům čelila polovina Čechů. Jak útočníci kradou miliony?


14.8.2025  |  Tomáš Smetana, zpráva České spořitelny | foto: Designer

Online podvody v Česku nabírají na síle a stávají se masovou hrozbou, se kterou má zkušenost už téměř polovina Čechů. Během prvního pololetí letošního roku se podvodníkům podařilo vylákat od klientů bank stamiliony korun. Ať už jde o falešné investice, podvodné telefonáty nebo podvržené SMS, útočníci využívají čím dál sofistikovanější metody a spoléhají na lidskou důvěřivost. Zatímco banky posilují svá bezpečnostní opatření, klíčovou roli v obraně hraje především informovanost a obezřetnost samotných klientů.


Podle statistik České spořitelny vyplývá, že se v prvním pololetí letošního roku podařilo podvodníkům od klientů Spořitelny vylákat 238 milionů korun, což je ve srovnání s prvním pololetím loňského roku nárůst o 41 %. „Na takto výrazném nárůstu se stejnou měrou podílejí dva faktory. Jednak došlo k dramatickému nárůstu případů, kdy podvodník klienta přesvědčí k výběru hotovosti a jejímu předání podvodnému kurýrovi. Při ověřování podezřelých platebních transakcí ze strany banky klienti často trvají na jejich provedení, zamlčují důležité informace nebo uvádějí nepravdivý účel platby. Kvůli tomu se podvodné transakce, které by jinak mohly být zastaveny, bohužel uskuteční a klient tak přijde o své peníze,” říká Teo Filip, expert na klientskou bezpečnost v České spořitelně a doplňuje: „Stále ale platí, že podvodníci nejčastěji lákají klienty na neuvěřitelně výhodné investice, nebo naopak straší domnělým ohrožením peněz na účtu klienta. Naopak, případy, kdy se podvodníci snaží získat přístup do bankovnictví klienta pomocí falešných SMS a zadat za něj transakci, jsou na ústupu.”

Prostor pro zlepšení je podle aktuálního průzkumu Spořitelny v rozpoznání podvodných investic. Ty odhalilo sedm z deseti klientů českých bank. Nejhorší úspěšnost ze všech otázek měli Češi při ověřování důvěryhodnosti investičního poradce. „Z výsledků vyplývá, že třetina lidí neví o možnosti ověřit investičního poradce ve své bance (nebo se možná chtějí vyhnout rozhovoru s bankéřem o tom, kde je lepší investovat) a části stačí k potvrzení legitimity už jen fakt, že se dovolají na číslo, které si najdou někde na internetu,” říká Petr Zíma, manažer klientské bezpečnosti v České spořitelně.

„Zároveň platí, že podvodníci stále více používají propracovanější metody a spoléhají na lidskou důvěřivost. Dokonale napodobují procesy a komunikaci legitimních institucí, což klientům výrazně ztěžuje rozpoznání podvodu. V pokročilé fázi manipulace často klienti ignorují i přímá varování ze strany banky a trvají na provedení rizikové transakce,” dodává Petr Zíma.

Pro klienty je rovněž náročné rozpoznat bezpečné a rizikové situace. Zatímco rizikové situace správně rozpoznalo 81 až 89 % lidí, u těch bezpečných měli výrazně nižší úspěšnost. „Mnoho lidí mylně označilo jako rizikovou i situaci, kdy jim banka volá kvůli podezřelé platbě, nebo když je e-mailem požádá, aby při příštím přihlášení do digitálního bankovnictví potvrdili změnu obchodních podmínek. Takové výsledky naznačují, že část lidí je velmi obezřetná a za rizikové raději považuje i běžné bankovní praktiky,” komentuje výsledky průzkumu Petr Zíma.

Slovníček pojmů kyberbezpečnosti

  • Phishing: Podvodná technika, při které se útočník vydává za důvěryhodnou instituci (banka, e-shop), aby od vás vylákal citlivé údaje, jako jsou hesla nebo čísla platebních karet. Děje se tak obvykle prostřednictvím podvodných e-mailů.

  • Vishing: Jedná se o podvodné telefonické hovory. Útočník se vydává za bankéře nebo technickou podporu a snaží se vás přesvědčit k prozrazení bankovních údajů nebo k odeslání peněz.

  • Smishing: Stejný typ podvodu jako phishing, ale probíhá přes SMS zprávy. Zprávy často obsahují odkaz na falešnou webovou stránku, kde se útočník snaží získat vaše přihlašovací údaje.

  • Malware: Zlovolný software, který se nainstaluje do vašeho počítače nebo telefonu bez vašeho vědomí. Může krást data, sledovat vaši aktivitu nebo poškozovat systém.

  • Ransomware: Typ malwaru, který zašifruje data ve vašem zařízení. Útočník poté požaduje výkupné za jejich odemčení.


Česká spořitelna neustále vylepšuje digitální bankovnictví George, které umí ochránit finanční transakce klientů díky systému detekce podvodných plateb nebo umožňuje ověření skutečného bankéře, zároveň zkouší různé komunikační kanály, skrze které se snaží upoutat na kybernetická rizika. V digitální aplikaci George mohou například klienti nalézt speciální dlaždici věnovanou kyberbezpečnosti, kde mohou rozvíjet své znalosti v otázkách bezpečného chování v on-line prostředí.

„Skrze naše komunikační kanály také zkoušíme nové způsoby komunikace. Nedávno jsme například klientům v digitálním bankovnictví George představili AI avatara, který klienty seznamoval s nejčastějšími triky podvodníků. Sami klienti si mohli vyzkoušet, zda v dialogu s AI avatarem nepodlehnou pokusu o podvod,” uzavírá téma Petr Zíma.

10 rad, jak se bránit online podvodům


  • Ověřujte si odesílatele: Vždy zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele, i když se zdá, že vypadá důvěryhodně. Podvodníci často používají e-mailové adresy, které se liší jen v detailech.
  • Nikdy nesdělujte citlivé údaje: Banka ani žádná oficiální instituce po vás nikdy nebude chtít po telefonu či e-mailem vaše hesla, PIN, kompletní číslo karty nebo CVV/CVC kód.
  • Neposílejte peníze na "ověření": Podvodníci často lákají na nabídku investic nebo výhry, kdy po vás chtějí poslat malou částku pro "ověření". S největší pravděpodobností tyto peníze už nikdy neuvidíte.
  • Nepokoušejte se investovat do "zaručených" investic: Nabídky s vysokými a zaručenými výnosy jsou téměř vždy podvod.
  • Nepokoušejte se obchodovat na neznámých burzách: Neznámé burzy mohou být podvodné a můžete přijít o veškeré své prostředky.
  • Podezřelé odkazy neotvírejte: Neotvírejte odkazy z neznámých e-mailů, SMS zpráv nebo zpráv na sociálních sítích. Místo toho raději ručně zadejte adresu webu do prohlížeče.
  • Zkontrolujte webovou adresu: Před zadáním jakýchkoli údajů se ujistěte, že adresa webu začíná na "https://" a obsahuje ikonu zámku.
  • Používejte silná hesla: Ke každé online službě používejte unikátní a silná hesla. Je dobré si hesla poznamenat, ale tak aby je nikdo neviděl. Pro správu hesel je vhodné využít i správce hesel.
  • Používejte dvoufaktorové ověřování: Pokud je to možné, vždy si zapněte dvoufaktorové ověřování (např. přes aplikaci, otisk prstu nebo bezpečnostní klíč).
  • Buďte obezřetní: Vždy si pamatujte, že pokud se vám nějaká nabídka zdá příliš dobrá na to, aby byla pravda, s největší pravděpodobností se jedná o podvod. Vždy je lepší být v bezpečí než riskovat a přijít o své peníze.

Žebříček běžných účtů Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka běžných účtů včetně dětských Obrázek: Pokračuj
Sjednání běžného účtu Obrázek: Pokračuj

O výzkumu
Výzkum pro Českou spořitelny realizovala agentura Data Stories na reprezentativním vzorku 608 respondentů ve věku 18-75 let. Polovina z nich byli klienti České spořitelny, druhá polovina klienti ostatních bank. Sběr dat probíhal online na přelomu dubna a května 2025.







Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.